Onlangs is de webwinkel van Connexxion in gebruik genomen en dit blijkt een schot in de roos te zijn.

In de webwinkel kunnen reisproducten worden gekocht die op de OV-chipkaart geplaatst worden. Nadat het product is afgerekend (met iDeal), wordt het product meteen het OV Chipkaartsysteem “ingeschoten” en kan de reiziger het product ophalen bij een ophaalpunt.
De klanten van Connexxion kunnen nu rustig vanuit hun huis een kortingsproduct aanschaffen of het saldo van de OV-Chipkaarten van hun kinderen opwaarderen Dat is best handig, bijvoorbeeld als zoon of dochter midden in de nacht belt omdat er onvoldoende saldo op de OV Chipkaart staat. Snel even on-line saldo kopen en het is geregeld.
Amyyon Gold als spin in het web
Om het voor de reiziger gemakkelijk te maken, moet er achter de schermen zeer veel gebeuren. De achterliggende techniek is complex door de vele stappen die tijdens de bestelling worden uitgevoerd.
In het proces van bestelling via het web tot aflevering op de kaart zijn veel partijen betrokken. Deze partijen hebben elk hun eigen software en eigen gegevens. Deze gegevens zijn nodig om het gehele proces te doorlopen en moeten daarbij real-time beschikbaar zijn. Tijdens de bestelling vindt er veel gegevensuitwisseling uit.
De CRM-applicatie Amyyon Gold zit hierbij als een spin in het web en zorgt ervoor dat de gegevens uitwisseling in goede banen wordt geleidt en de gegevens steeds beschikbaar zijn op dat moment in het bestelproces als daar behoefte aan is.
Van bestelling tot opladen
Als de reiziger een product heeft gekozen controleert Amyyon Gold of de aangeboden OV-chipkaart valide is en of de reiziger recht heeft op leeftijdskorting.
De kaartcontrole (is de kaart gestolen, einddatum bereikt en kan het gekozen product wel op de kaart) wordt online uitgevoerd door web services van TLS aan te spreken (TLS is het landelijke systeem waarin alle informatie over verkochte producten wordt bijgehouden). Ook wordt meteen kaarttype: Anoniem of Persoonlijk en de leeftijd van kaarthouder opgehaald en verwerkt.
Als alles klopt wordt met de webservices de informatie aan de webshop aangeboden en daar kan het product worden betaald.
Nadat het is betaald dan wordt het gekochte product in Amyyon geplaatst en meteen met een web service doorgestuurd naar TLS. De reiziger kan vervolgens het gekochte product bij een ophaalpunt op de kaart plaatsen.
Serviceverlening met Amyyon Gold
De aankopen uit de webshop worden, net als alle andere aankopen, in Amyyon Gold vastgelegd zodat ook op deze aankopen service verleend kan worden. Denk daarbij aan het verlengen of het stopzetten van een maandproduct of het omzetten van het ene reisproduct naar een ander reisproduct.
Samenwerking
Amyyon heeft in dit traject samengewerkt met Connexxion en Netivity om dit mogelijk te maken. Hierbij heeft Netivity de website ontwikkeld en levert Amyyon de backoffice en de web services.
Connexxion
Dat de site in een behoefte voorziet blijkt wel uit het grote aantal aankopen dat dagelijks wordt gedaan. Al na enkele weken werden er tot meer dan 1000 producten per dag besteld. Connexxion is van plan nog meer diensten aan te bieden via haar website. Komende tijd valt er dus meer nieuws te verwachten .De webshop is te vinden op www.connexxion.nl .
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Josephine Dijkman, telefoon 050 – 311 56 86.