Amyyon en GVB maken reizen in Amsterdam flexibel

Home Klantcases Amyyon en GVB maken reizen in Amsterdam flexibel

Amyyon en GVB maken reizen in Amsterdam flexibel

Eén miljoen klanten. Elke dag weer. Zo veel mensen maken in en rond Amsterdam dagelijks gebruik van bus, tram, metro of veerpont. GVB, de openbaar vervoerder van Amsterdam, brengt al deze reizigers van A naar B. Het Groningse softwarebedrijf Amyyon zullen de meesten van hen niet kennen. Maar door onze maatwerkproducten kunnen klanten van GVB nu online een OV-abonnement afsluiten. En binnenkort is er GVB Flex, een kortingsabonnement waarmee je zonder saldo kunt reizen. Distributiemanager en product owner Ron de Groot en manager verkoop & service Inge Keur van GVB zijn enthousiast over het maatwerk van Amyyon.

‘GVB maakt sinds 2013 gebruik van de diensten van Amyyon’, zegt Inge. ‘Voor onze zakelijke klanten wilden we het toen mogelijk maken om zelf abonnementen af te sluiten en te beheren. De openbare aanbesteding hiervoor is gewonnen door Amyyon.’ Ron: ‘We noemen deze klanten ook wel “grootgebruikklanten”. Het zijn organisaties en bedrijven die voor het woon-werkverkeer van hun medewerkers tientallen tot soms wel duizenden abonnementen afnemen. Om deze klanten én onze eigen organisatie te ontzorgen, hebben we Amyyon een systeem laten bouwen dat selfsupport biedt aan onze klanten.’

Druk op de knop

‘Werkgevers kunnen voor hun werknemers zelf OV-abonnementen aanvragen, wijzigen of stopzetten’, vervolgt Ron. ‘Deze taak hebben ze vaak belegd bij hun HR-afdeling. Vroeger gebeurde dit door onze binnendienst. Doordat klanten nu niet meer hoeven te wachten op het doorvoeren van wijzigingen, is onze dienstverlening nu beter en sneller. Wil je een abonnement wijzigen, dan gaat dat nu via de spreekwoordelijke druk op de knop. Dat was de eerste stap die we samen met Amyyon hebben gezet. Onze klanten zijn er heel tevreden over.’

Huzarenstukje

‘Voor onze eigen medewerkers, hun gezinsleden en oud-medewerkers hebben we ook iets door Amyyon laten bouwen’, zegt Inge. ‘Tot een bepaald maximum heeft men recht op gratis openbaar vervoer in Amsterdam. Er moest dus een plafond worden ingebouwd. Gebruik boven het gestelde maximum moet men wel zelf betalen. Die constructie, die best ingewikkeld is, heeft Amyyon gebouwd. Dat was wel een huzarenstukje.’

Niet meer langs fysiek loket

‘Amyyon hebben we in eerste instantie in de arm genomen om onze zakelijke reizigers te bedienen’, zegt Inge. ‘En sinds 2019 werkt Amyyon ook aan maatwerkoplossingen voor onze particuliere reizigers.’ Ron: ‘Wat voor de zakelijke jaarabonnementhouders al langer mogelijk was, hebben we nu ook gerealiseerd voor de particuliere jaarabonnementhouders. Sinds april dit jaar kunnen ze via onze webshop en MijnGVB een jaarabonnement afsluiten, wijzigen of stopzetten. Ze hoeven hiervoor niet meer langs een fysiek loket.’

GVB Flex

Momenteel zitten GVB en Amyyon middenin de oplevering van het gloednieuwe product GVB Flex. ‘Daarmee gaan we aan consumenten reizen op rekening aanbieden’, zegt Ron. ‘Mensen kopen daarbij een kortingsabonnement, waarbij ze een bepaald vast bedrag betalen voor een bepaald percentage korting. Bijvoorbeeld: 7,50 euro voor 20 procent korting. Hiermee richten we ons dus op reizigers die ten minste met enige regelmaat reizen.’

Testen

‘We zitten nu in de laatste fase van ontwikkeling en we zijn volop aan het testen’, zegt Ron. ‘We hebben dus veel contact met Amyyon en dat verloopt goed. De samenwerking is heel constructief. Gaandeweg zijn er altijd zaken die toch anders moeten. De mensen van Amyyon zijn flexibel en denken dan goed mee.’

Direct contact

‘Op ons verzoek zijn we voor de implementatie van particuliere jaarabonnementen en GVB Flex meer “agile” gaan werken’, zegt Inge. ‘Zodra Amyyon een klein stukje af heeft, leveren ze het op en gaan wij testen. Medewerkers van Amyyon zijn ook vaker aanwezig bij ons op kantoor. Ron: ‘Normaal gesproken houden we twee keer per week een telefonische stand-up en medewerkers van Amyyon zijn daar ook bij. We vinden het belangrijk om op deze manier direct contact te hebben. En als er iets is, dan reageren ze snel.’

Afbeelding boven tekst: Amsterdam, The day before – Tim Boric Bron: Flickr GVB 
Afbeelding (bol): Zuidas zakelijk district, Marc Dorleijn Bron: Iamsterdam